lördag 21 juni 2014

Fiska utan krok?

Efter en spontantur till älvdalen igår eftermiddag efter lite fettfensfiske med Ibro så kände jag att saknaden av stora fiskar och stora tänder var för stor. Förrutom att mitt spö gick sönder och inte går att använda längre hade vi en riktigt trevlig kväll med mycket insekter och kanske lite för mycket vind. Ett gråtmail har skickats till Guideline i hopp om att den kanske skickar en ny del. Framöver så ska vi försöka fixa en flugfiskeflik så vi kan skriva lite mer om  fisket i Bosnien senare i sommar.

Stora tänder fick jag och Stenbergo smaka idag när vi körde ett eftermiddagspass efter gädda. Den egentliga planen vara bara att hitta betesfisken och nöta effektivt på det stället. Efter en stunds scoutande så hittade vi på ett sund där betesfisken bokstavligt talat sprutade upp i ytan. Fyra kast tog det innan en snipa högg på min gröna Mctail. Vi prövade lite olika beten, hasigheter och djup och kom fram till att jerkar i lite mindre storlek och naturlig färg som jerkas hem ganska fort precis under ytan funkade bäst. Ingen större fisk landad men en tio-elva snipor som högg riktigt brutalt och glupskt precis vid båten påminner en om varför gäddfisket är så fantastisk grymt! 

En kul sak som jag lärde mig idag av Stenberg som tänker lite "outside the box" är att bara använda en trekrok i mitten på Buster Jerk II. Man är lite skeptisk i början och tänker att man kommer tappa mycket fisk men så är det inte. Jag som körde med två krokar hade cirka 4/5 dåligt krokade gäddor, medans Stenberg bara hade 1/5. Ett bra och snällt tips mot gäddorna när man vet att det är ett sniprace på G, men man bör överväga om man ska göra det på större beten en BJ II. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar