fredag 28 november 2014

Betesbygge IV

Betesbyggandet fortsätter efter ett kort uppehåll med plugg och körkortsteori. Jag fick mina grejer från England efter typ en vecka av ivrigt väntande. Under tiden så klarlacka jag mastern för att få en riktigt schysst yta och finish på slutprodukten så att säga. Är du inte så där jättepedant av dig så så kan du alltid slipa och fila, alternativt spackla, diverse svackor som uppstått i gjutningen eftersom det är ett plastbete. Däremot kan du inte göra det om det är ett gummibete. Jag hittade även på något att gjuta i, i det här fallet en matdosa som passade mina kriterier. Man kan även bygga i kartong eller av annat material, men lego är det absolut bästa! Bilderna är ganska usla men....

Klarlackad.
Markera ut en ungefärlig mitten på betet så du vet hur långt ner i leran det ska vara. 

När grejerna väl hamnade i brevlådan så började jag med att täcka botten i matdosan med lera och märker betets ungefärliga form i leran.

Gräv ut med en sked eller liknande så att betet får plats.

Fyll igen sidorna runt mastern med lera och jämna ut så gott det går. Det behöver inte vara helt rak och slätt. Sen är det bra om tar en penna och göra några hål (se nästa bild) I leran för att ena formen alltid ska passa perfekt med den andra. Blanda silikonet noga och börja med att hälla en väldigt tunn stråle på bara mastern och vänta i 3-4 minuter för att så mycket bubblor ska försvinna som möjligt. För mig gick allt (500g) åt, vilket inte var meningen så jag var tvungen att tigga mer av Backlure, som räddade mig, istället för att beställa från England igen. 

När silikonet härdat, drar du ut det ur dosan eller vad du nu använt, och tar bort alla lera som blir kvar. Vänd på formen och sätt tillbaka den. Skälj ur med vanligt vatten om det skulle behövas. Notera hålen jag gjorde med en penna. Tänk på att inte göra dem där du ska ha hålet för att hälla plasten.




Sätt tillbaka betet, om det lossnade i tidigare steg, och blanda silikonet för andra delen av formen. Gör samma sak med att hälla en tunn stråle och vänta. Bubblor....

...inga bubblor. Sedan är det bara ösa ner resten. 

Här är en dålig bild på andra formdelen. 


Skär ett litet halvt hål på respektive sida av formen, bättre för litet än för stort då det syns hyfsat mycket på betet var hålet vart. 

Jag använde några hårsnoddar samt tejpade i ihop två trälister ganska hårt för att verkligen vara på den säkra sidan. Detta tips snodde jag från Erik Granbergs guide.

Kom ihåg att plasten är ganska giftig. Så ventilerat rum,handskar, mask och glasögon gäller!

 Ännu en halvdålig bild. Vad gäller måttet så hade jag i vatten i formen dels för att kolla så att det inte läckte dels för att få en uppfattning av hur mycket plast jag skulle använda. På förpackningen står det att man ska väga och skit, men jag körde ögonmått och....

...det funkade utmärkt. Ta isär formen och skåda ditt mästerverk. 

Såga bort "hålplasten"

Slipa och ta bort diverse oönskade kanter och plastbitar. And....

....Voila 


Jag ska gjuta några fler, sen vikta, lacka, måla och lacka. Det går jag igenom nästa gång. 
Vill du ha lite mer detaljerade instruktioner så rekommenderar jag att du kikar på Mikko Okkonens guide.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar