söndag 9 november 2014

Betesbygge III

Måste börja med att säga att jag varit otrogen mot min Revo Toro NaCl och köpt en Calcutta 401D hos ACT. Ska jag vara ärlig så behöver jag egentligen ingen Calcutta men då priset var så oemotståndligt så blev det lite av ett tvångsköp. Jag vet ju att förr eller senare kommer jag ju köpa en. Tänker dock inte uttala mig om rullen ÄNNU eftersom jag bara hunnit fiska med den en dag och det ända jag kommit fram till är att man kastar väldigt långt när man lärt känna rullen lite. Ett första intryck är att rullen kräver ganska mycket av fiskaren. Hur som helst, känner du att du faktiskt behöver en Calcutta eller om du också vill tvångsköpa den så finns den i ACTs nya hemsida HÄR

Förutom nya hemsidan så finns även en ny blogg där det skrivs och kommer skrivas en massa roliga och användbara saker. Till exempel så följde  jag idag några av tipsen som Mikko Seppänen skrev i ett inlägg vilket faktiskt resulterade i en schysst fisk på 3-4 kg på första kastet med en Mcrubber i färgen firetiger. Läs och lär!

Vad gäller betesbyggandet så har jag beställt grejer från en hemsida i England som heter DWRplastics. Jag har inte fått grejerna än men hoppas att de kommer nån gång under kommande vecka. Under tiden jag väntar så har jag fortsatt utveckla betet och gått in lite mer på detaljer. Översatt på Svenska vad jag egentligen beställde så är det lera, silikon samt plasten. Enligt Backlure så kommer 500g silikon räcka gott och väl. Jag valde 2 kg plast till att börja med vilket jag tror blir ganska lagom. Plasten ska tydligen vara ganska giftig och härdar otroligt fort.


Ganska kort efter att jag gjort klart the basic stuff i träet så insåg jag att det skulle bli väldigt svårt att karva direkt i träet på grund av fiber och diverse andra saker. Så jag la ett ganska tunt lager med PP100 som är ett sorts spackel som blir hårt men ändå funkar utmärkt att karva i. Efter att jag lagt spacklet, filade och slipade jag för att få en så jämn yta som möjligt med olika storlek på sandpappret. Om du inte vill ha några övriga detaljer så kan du egentligen nöja dig med detta.

 Hur som helst kom jag fram till att jag ville ha ett hål för 15 m.m ögon då det blir snyggare och betet får mer naturliga och symmetriska drag. För att få ögonen på samma ställe på båda sidorna borrade jag först ett hål rakt genom betet. Sedan stack jag igenom en pinne i samma dimension som borren, sen satte jag ögonen på respektive sida av betet på pinnen. Pinnen och ögonen är där medans jag lägger lagret med spackel för att sedan bara kunna trycka ner ögonen och skapa två perfekta ögongropar.


 Men en blyertspenna kladdade jag fram och tillbaka på beten med gällock, fenor, mun och andra detaljer som jag möjligtvis skulle kunna karva. Jag fram till att enbart gälar skulle bli bäst eftersom ögon tog så mycket plats. Det kluriga är att få det så lika som möjligt på båda sidorna. Tänk på att vi människor aldrig kommer kunna titta på båda sidorna samtidigt så det behöver inte var uberjämt. Jag använde mig av en gummisnodd som jag målade runt och använde som riktlinje för gälarna.

När jag målat ut gälarna med blyerts så skar jag med en skalpell och skapade en lite skåra som jag bara följde med multislipen.


Sedan är det bara en smaksak hur man vill ha gälarna, jag valde lite nertonade konturer vilket blev ganska ballt, jag la även till lite spackel ovanför ögon för att skapa lite mer kontrast vid ögon vilket skapar lite elak feeling över betet. Jag är nöjd med detta, ganska simpelt men ändå good looking. Nu återstår en massa slipning vid detaljerna och tänk på att minsta lilla skavank kommer att synas i silikonet.  Betet behöver inte vara kliniskt slät då vi senare kommer spraya det med klarlack.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar