lördag 25 oktober 2014

Betesbygge I

Nu när vintern börjat komma närmare känner jag betesbyggarnerverna rycka och att jag måste börja bygga igen, efter sommarens vila. Eftersom vi inte har någon verkstad tycker jag att det är så förbaskat  jobbigt med trä på grund av att det blir så stökigt i garaget. Så efter att ha researchat och läst ska jag nu göra ett försök att gjuta plastbeten. Jag kommer bygga när jag har tid och skriva denna "guide" parallellt. Egentligen kan jag ingenting om gjutning men jag kommer läsa på och sammanfatta det så du slipper. Jag påstår inte att detta är det rätta sättet att gjuta plastbete, men så här kommer jag att göra det.

Jag har grumlat och tänk över vad jag vill ha för bete, skapat en mental bild i mitt huvud liksom. Ett tailbete med bredd och hög profil, stora ögon och en universell bakdel så att man kan använda olika tailar. Att skapa denna mentala bild skulle jag vilja påstå är det absolut första steget med att göra ett bete och det är absolut godkänt att ta inspiration och plagiera från andra beten, så länge man inte har planer på att sälja dem, även fast det är roligare om du hittar på något eget och unikt. Du behöver inte tänka på vad den svenska marknaden behöver eller att detta redan finns eftersom det kommer bara hindra dig. Det absolut viktigaste med detta steg är att INGET är fel. Tänk på att inte börja på flera olika beten utan hitta något som du tror stenhårt på och  lägg 100% på projektet.

Börja spåna helt fritt, inget är fel. Testa dig fram tills du känner dig nöjd. Har du inte din mentala bild så låt detta moment ta en stund.

Emil  8 år är duktigt på det här med betesbygge!

När du vet vad du vill ha så kan du börja tänka detaljer. Skitsamma om det är slarvigt, så länge du har en grundidé.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar