söndag 26 oktober 2014

Betesbygge II

Nu håller du i mallen för ditt superduperfantastisktgrymmaawsome bete som ska lura flera gäddor över tio gränsen! Det vi egentligen ska göra nu är en så kallad master i trä. Man kan göra mastern på olika sätt och i olika material, vissa gör den i lera andra i trä. Allt beroende på hur mycket man ska karva samt en del andra saker. Med karva menar jag diverse gällock, fenor och ögon som ska "sticka ut". 

Det är mastern som man ska gjuta av i silikon när den klar.  Jag gör min i trä eftersom jag ska hålla det väldigt simpelt men vill du göra det i lera och är nybörjare har Larry Dalhberg tagit fram ett helt set för gjutning av hård beten. Jag glömde nämna i tidigare inlägg att jag valt att göra ett tailbete eftersom det inte kräver så mycket tid med viktningar till skillnad från ett Jerkbete. Ska du göra ett jerkbete rekommenderar jag att du testfiskar det med olika viktningar och former i trä innan du gjuter av det. 

Det spelar inte så stor roll vilket träslag du använder till mastern, men furu är att föredra då det är så lätt att jobba med. Utifrån formen på ditt bete ska du avgöra tjockleken på träet du använder. Jag tog överdrivet brett eftersom jag gillar att ha mycket space om man skulle göra något misstag, vilket man gör. Kom ihåg att undvika kvistar och att ha fibrerna i träet åt rätt håll. 


Måla av din mall på träbiten utan kvistar och med fibrer åt rätt håll! Nästa steg beror helt och hållet på dina resurser. Har du en stick-eller bandsåg så använd den, annars får det helt enkelt göra det the hard way och använda vanlig såg, sedan tälja, raspa, fila och slipa tills du får din önskade form.
Jag täljde bort kanterna lite grann för att få en rundare profil och för att sedan lättare kunna forma den med handöverfräsen.


Jag kör freehand på fräsen och fräser tills jag är nöjd!
And voila, du har grunden till din helt egen grymma, skitcoola master! 
Avsluta med att fila och slipa så att det blir så symmetriskt och jämt som möjligt på båda sidorna.

Imorgon ska jag försöka beställa grejer som behövs bland annat silikon, plast, öglor, mer lack, färger o.s.v. Ska åka in till ACT och prata med herr Backlure om gjutning och karvning. Vart eller från vem jag ska beställa grejer är ännu oklart men jag printscreenar ett foto på beställningen. Fisket har uteblivit helt på grund av plugg, städning och betesbygge :( 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar